Misschien werk jij wel net op zo’n afstand vanaf het werk dat je eigenlijk wel op de fiets kan, maar het toch niet doet. Want, als je op jouw eigen fiets naar bestemming moet, ben je oprecht twee keer zo lang bezig dan anderen. Waarom? Nou, omdat je sinds de middelbare school geen nieuwe meer hebt gekocht en dus op je studentenfiets rond banjert. Voor even is dat oké, maar zo kan je echt niet naar je werk.
Gelukkig is er, om jouw als werknemer aan te moedigen om op de fiets te komen in plaats van de auto, iets geregeld. Namelijk… een fietsplan. Deze uit zich op verschillende manieren en wij vertellen je graag hoe dat zit en of er ook nadelen zijn. Benieuwd? Lezen maar!
Verschillende soorten plannen
De Belastingdienst beschrijft verschillende situaties van hoe jij een fietsplan kan hebben. Deze zullen we aan je voorleggen, zodat je exact weet wat er nou voordeliger is aan welke manier. Lees:
#1 Renteloze geldlening
(Dit wordt ook wel gezien als de ‘oude’ regeling)
Een van de manieren waarop je een fiets via het werk kan regelen, is doordat je werkgever je een renteloze geldlening geeft. Het gaat dan zo:
Bijvoorbeeld: je werkgever leent je €2000 voor een mooie fiets. Hij betaalt je een kilometervergoeding van 0,25 cent per kilometer.
Jij woont 15 km van huis weg. Per dag rijdt je dus 30 km en de kilometervergoeding is daarbij 0,25 cent x 30 km = €7,50. Deze €7,50 is als het ware het geld waarmee je de fiets afbetaalt.
Omdat je vier dagen per week werkt, betaal je dus 30 euro per week af. €2000 / €30 = ongeveer 67 weken. Na 1,5 jaar heb je dus ongeveer je fiets afbetaald.
Nadelen:
Het is letterlijk een lening. Het lijkt wel alsof je werkgever de fiets voor je betaalt, maar jij mist qua ‘inkomen’ gewoon de kilometervergoeding.
#2 Fiets voor werk en privé
(Sinds 2020 kan je ook een fiets van de zaak leasen, in plaats van dat je ‘m zelf koopt)
Misschien is dit wel het fietsplan in de meest klassieke vorm. In dit geval krijg je een fiets van de zaak en hierbij geldt:
- er wordt 7% van de adviesprijs aan je loon toegevoegd (bijtelling)
- over die bijtelling betaal je loonbelasting
- die loonbelasting is dan het percentage van wat jij zelf voor de fiets betaalt
- er geen sprake meer van zakelijke kilometervergoeding
Bijvoorbeeld: de fiets heeft een adviesprijs van €2000 en je mag deze voor zowel werk als privé gebruiken. Over die fiets geldt 7% x €2000 = €140 bijtelling.
De loonbelasting in 2024 is 36,97%. Per jaar betaal je 36,97% x €140 = ongeveer €52 uit eigen zak. Dat valt toch best mee, voor zo’n mooie fiets?
Nadelen:
Het grootste nadeel aan dit, is dat er geen sprake meer is van kilometervergoeding. Het kost je daardoor alleen maar geld, om op de fiets naar het werk te komen. Echter mag je de fiets ook voor privé gebruiken en kost het je in principe maar weinig, dus dat is goed.
#2.1 Fiets voor uitsluitend zakelijk gebruik
Een variant op het plan van dat je werkgever de fiets betaalt en jij via de bijtelling je eigen bijdrage daarin doet, is dat je de fiets alleen maar zakelijk mag gebruiken. Het verschil is dan dat je géén bijtelling krijgt en belasting hoeft te betalen. Helaas is er ook nog steeds geen sprake van de kilometervergoeding.
Nadelen:
Je mag de fiets slechts voor zakelijk gebruik innemen. Echter is dit in elk geval wel een voordelige manier, omdat je niks betaalt, al moet je natuurlijk wel je kilometervergoeding inleveren. En als je na het werk even bij oma op bezoek wil, terwijl zij niet op de route woont, dan is dat eigenlijk niet de bedoeling.
Duidelijke afspraken
Wat hoe dan ook handig is bij het implementeren van een fietsplan, is dat er duidelijke afspraken worden gemaakt. Je wil bijvoorbeeld hebben bekeken of en hoe:
- je gebruikt maakt van de vrije ruimte van de werknemer om de fiets (voor een deel) al af te betalen
- je het onderhoud van de fiets bij de kosten in doet, of de werknemer daar zelf voor laat betalen
- er een mogelijkheid is om op een gegeven moment een optie te creëren de fiets door de werknemer in een klap te laten afbetalen, zodat het hun eigendom is
Verder is het ook nog altijd erg belangrijk dat je een financieel professional aan de mouw trekt om te kijken wat het betekent voor jou als werkgever. Je krijgt er bijvoorbeeld (waarschijnlijk) fittere werknemers voor terug, maar wat doe je als ze toch een dag in de week met de auto komen. En hoe controleer je dat de fiets écht alleen maar voor zakelijke ritjes wordt gebruikt? Goed, je snapt wat we bedoelen. Welke beslissing je ook maakt, alles kent zowel voor- als nadelen.
Conclusie
Wijzelf wonen net wat te ver weg om de rit naar het werk comfortabel op een fiets te kunnen overbruggen. Maar, wellicht dat het voor jou (of je werknemers) een optie is om die afstand wel op die manier te overbruggen. Indien dat het geval is, raden we je zeker aan om te kannenkijker wat een fietsplan voor jou in petto houdt. Overweeg alle voor- en nadelen en maak een weloverwogen keuze. Dan rest ons nog een ding om te zeggen en dat is… Fietsen maar!